چای سبز سبب کاهش چاقی و بهبود سلامت در موش ها شد

14 مارس 2019- در یک مطالعه ی جدید چای سبز سبب کاهش چاقی و تعدادی از بیومارکرهای التهابی مرتبط با ضعف سلامت در موشها گردید.سلامت موش هایی که با یک رژیم غذایی حاوی2 درصد عصاره ی چای سبز پرورش یافتند، به مراتب بهتر از موشهای تغذیه شده با همین رژیم غذایی بدون عصاره ی چای سبز بود. این یافته ها باعث شد که یک مطالعه ی جدید برای بررسی مزایای بالقوه ی چای سبز برای افرادی که در معرض خطر زیادی برای ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی قرار دارند، آغاز شود.

نتایج این تحقیق در Journal of Nutritional Biochemistry منتشر گردید. بنظر می رسد این مزایا از سلامت روده نشأت می گیرد، از جمله اینکه شواهد نشان می دهد میکروب های مفید در روده ی موش های تغذیه شده با عصاره ی چای سبز، افزایش یافته و نفوذ پذیری دیواره روده ی آنها کمتر شده است، حالتی که معمولا در انسان به آن "leaky gut یا سندرم روده ی چکه کن " می گویند.

دکتر Richard Bruno، نویسنده ی ارشد این مطالعه و استاد تغذیه ی انسانی در دانشگاه ایالتی اوهایو، گفت: شواهد حاصل از این مطالعه نشان می دهد که چای سبز باعث تقویت رشد باکتری های خوب در روده می شود و منجر به یک مجموعه از مزایایی می گردد که خطر ابتلا به چاقی را به طور قابل توجهی کاهش می دهند.

مطالعات قبلی نشان داده اند که تغییرات منفی در میکروبیوم روده با چاقی مرتبط بوده و چای سبز به تقویت باکتریهای سالم در روده کمک می کند. برونو، که همچنین عضو مرکز تحقیقات و توسعه ی کشاورزی اوهایو است، گفت: تیم ما به بررسی تاثیر چای سبز بر جلوگیری از چاقی، التهاب و سایر عوامل مرتبط با سلامت متابولیکی نامطلوب پرداخت.نتایج مطالعاتی که در راستای مدیریت چاقی تاکنون در مورد چای سبز منتشر شده است، متناقض هستند، به نظر می رسد برخی از مطالعات از تاثیر چای سبز در کاهش وزن حمایت می کنند، اما بسیاری از تحقیقات هیچ تأثیری را برای آن تایید نکرده اند، که احتمالا به دلیل پیچیدگی رژیم غذایی نسبت به سایر عوامل شیوه زندگی است. هدف ما این بود که مکانیسم تاثیر عصاره ی چای سبز را جلوگیری از افزایش وزن کشف کنیم، تا به توصیه های بهداشتی بهتری برسیم.

چای سبز دارای یک تاریخچه ی غنی در کشورهای آسیایی است و به طور فزاینده ای در غرب به دلیل مزایای بالقوه اش پذیرفته شده است. پلی فنول های ضد التهابی موجود در چای سبز(Catechins)، به فعالیت ضد سرطان و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و کبدی معروف هستند.

برونو و همکارانش، اثرات چای سبز را بر روی موشهای نر که با یک رژیم معمولی و یک رژیم غذایی پر چرب تغذیه می شدند، بررسی کردند(موش های ماده در برابر چاقی و مقاومت به انسولین ناشی از رژیم غذایی که زمینه ساز دیابت هستند، مقاوم می باشند، بهمین دلیل از آنها در این آزمایشات استفاده نشد).

به مدت هشت هفته، نیمی از حیوانات با یک رژیم غذایی پرچرب برای ایجاد چاقی و نیمی دیگر با رژیم غذایی معمولی تغذیه شدند. در هر یک از این گروه ها، به رژیم غذایی نیمی از موشها عصاره چای سبز افزوده شد. سپس محققان وزن بدن و بافت چربی، مقاومت به انسولین و عوامل دیگر را که شامل:نفوذپذیری و یا نشت روده، انتقال اندوتوکسین یا جزء سمی نشأت گرفته از باکتریهای روده به جریان خون( جایی که باعث التهاب و مقاومت به انسولین می شوند)،التهاب در بافت چربی و روده،ترکیب میکروب های روده، که بر فاکتورهای مختلف سلامت تاثیر می گذارند را بررسی کردند.

وزن موشهای تغذیه شده با رژیم غذایی پرچرب همراه با عصاره ی چای سبز حدود 20 درصد کمتر از موش هایی بود که با همین رژیم غذایی بدون عصاره ی چای تغذیه شده بودند. همچنین مقاومت به انسولین در گروه چای سبز پایین تر بود.در داخل بافت چربی و روده ی موشهای گروه چای سبز التهاب کمتری مشاهده شد. علاوه بر این، به نظر می رسد چای سبز در مقابل حرکت اندوتوکسین ها، از روده ها به جریان خون جلوگیری می کند.

محققان شواهدی بدست آوردند که نشان می داد نشت روده در این موشها کمتر است. نشت روده یا سندرم روده ی چکه کن در انسان، موجب بروز التهاب خفیف می شود که در تعدادی از مشکلات سلامت نقش دارد.

محققان همچنین دریافتند که چای سبز موجب ایجاد یک جامعه ی سالم میکروبی در روده ی موشهای تغذیه شده با رژیم غذایی پر چرب می شود. موشهای تغذیه شده با رژیم معمولی یا کم چرب همراه با عصاره ی چای سبز، همچنین مزایایی شامل کاهش اضافه وزن و کاهش سطح اندوتوکسین و کاهش نشانگرهای نشت روده را کسب کردند، اما این مزایا در مقایسه با اثرات عصاره ی چای سبز در موش هایی که با رژیم غذایی پرچرب تغذیه می شدند، نسبتا کم بود.

دکتر برونو گفت: مصرف چای سبز در این آزمایش معادل با حدود 10 فنجان چای سبز در طول روز برای یک فرد بود.ممکن است به نظر برخی افراد نوشیدن این مقدار چای سبز زیاد باشد، اما در بعضی نقاط جهان خیلی غیر معمول نیست.

برونو در حال حاضر بر روی یک مطالعه انسانی کار می کند تا اثرات عصاره ی چای سبز را بر روی نشت روده در افراد مبتلا به سندرم متابولیک - وضعیتی که افراد را به بیماری دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی مستعد می کند-، بررسی می کند.

او گفت: در حال حاضر، خیلی زود است که یافته های مطالعات حیوانی را به انسان تعمیم دهیم. او همچنین هشدار داد که اگر مزایای آن در انسان اثبات شود، مکمل های چای سبز جایگزین نوشیدن چای سبز در طول روز نمی شوند، آن هم به دلیل نحوه ی متابولیزه کردن catechinsموجود در چای، توسط بدن است.

برونو گفت: شاید مصرف مقادیر کمی از آن در طول روز با غذا - مانند آنچه در این مطالعه بر روی موش ها انجام شد- بهتر باشد. ما امیدواریم که تحقیقات آتی تعیین کند که نوشیدن چای سبز ممکن است یک استراتژی خوب برای کسانی باشد که به دنبال کاهش شانس ابتلای خود به چاقی هستند.

برونو گفت: دو سوم بزرگسالان آمریکایی چاق یا دارای اضافه وزن هستند و ما می دانیم که فقط به مردم گفته می شود که کمتر غذا خورده و بیشتر ورزش کنند، اما در اکثر مواقع این توصیه ها کار نمی کنند. مهم است که رویکردهای کمکی ارتقاء دهنده سلامت را که می توانند از چاقی و مشکلات مرتبط با آن پیشگیری کنند، ابداع کنیم.

منبع:

The Journal of Nutritional Biochemistry, 2019; 67: 36 DOI: 10.1016/j.jnutbio.2019.01.021

www.sciencedaily.com/releases/2019/03/190314075804.htm